Jest na stronie ARIMRu "Interpretacja ... o aneksowaniu"
"Informacja dla beneficjentów pomocy przyznanej w ramach PO RYBY 2007 - 2013
Warszawa, 23.11.2011 roku
Aneksowanie umowy - zgodnie z zapisem §12 (lub odpowiednio §11) umowy istnieje możliwość dokonania zmiany umowy o dofinansowanie na wniosek każdej ze stron. Zmianami mogą zostać objęte następujące aspekty:
Zakres rzeczowy - obejmujący zakres rzeczowy operacji lub etapu (etapów) operacji w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji stanowiącym załącznik nr 1 do umowy - wniosek w tej sprawie powinien zostać złożony najpóźniej w dniu złożenia wniosku o płatność. W przypadku niedotrzymania tego terminu, wniosek o zmianę umowy zostanie rozpatrzony negatywnie a Agencja zweryfikuje wniosek o płatność zgodnie z postanowieniami zawartej umowy. W sytuacji zmian w zakresie rzeczowo - finansowym operacji należy przedstawić nowe zestawienie rzeczowo - finansowe.
Termin złożenia wniosku o płatność - wniosek w tej sprawie powinien zostać złożony najpóźniej w dniu złożenia wniosku o płatność. W przypadku niedotrzymania tego terminu, wniosek o zmianę umowy zostanie rozpatrzony negatywnie.
Wzrost kosztów kwalifikowanych wynikający ze zmiany stawki VAT lub znaczącego wzrostu kursu waluty - wniosek o aneks w tym zakresie może zostać zawarty z inicjatywy beneficjenta lub Agencji (szczegółowy opis - pobierz).
Pozostałe zmiany (np. zmiany adresowe) - powinny być zgłaszane na każdym etapie realizacji operacji tj. niezwłocznie po ich zaistnieniu.
Należy pamiętać, że wprowadzane zmiany muszą mieć formę pisemnego aneksu, pod rygorem nieważności. Każdy wniosek o dokonanie zmiany jest rozpatrywany indywidualnie z uwzględnieniem następujących warunków:
1. Kwota pomocy - nie może zostać zwiększona, możliwe są natomiast przesunięcia środków finansowych między etapami operacji (w przypadku operacji wieloetapowych) lub między zadaniami w ramach etapu,
2. Cel operacji - dodatkowe prace i zakupy muszą być zgodne z celem (celami) wymienionymi w podpisanej umowie lub aneksie do umowy,
3. Zakres rzeczowy - zmiany zakresu zostaną zweryfikowane zgodnie z kryteriami obowiązującymi na etapie rozpatrywania wniosku o dofinansowanie w szczególności w zakresie:
powstania trwałych korzyści gospodarczych, zapewnienia należytych gwarancji technicznych, zapewnienia gospodarczej trwałości, oceny oddziaływania na środowisko,
kryteriów kwalifikowalności kosztów (w tym racjonalność wydatków) określonych w przepisach regulujących przyznawanie pomocy,
bezpośredniego związku z realizacją operacji,
potwierdzenia prawa do dysponowania nieruchomością,
terminów, w jakich zostały/zostaną poniesione koszty.
Proponowane zmiany zostaną rozpatrzone na podstawie dokumentów i materiałów jakie były wymagane na etapie wniosku o dofinansowanie i zostały załączone przez beneficjenta do wniosku o aneks np. oferty, kosztorysy, dokumenty potwierdzające uprawnienia beneficjenta do otrzymania pomocy a także opis operacji i zestawienie rzeczowo - finansowe.
4. Zmiany terminu złożenia wniosku o płatność - w przypadku wnioskowania o taką zmianę, zostanie oceniona celowość/powód zmiany na podstawie uzasadnienia beneficjenta załączonego do wniosku o aneks. "
Faktycznie trzeba spokojnie do tego podejść przecież wg tej informacji, Agencja nie może wymagać dodatkowych dokumentów czy wyliczeń. Musi opierać się na tych samych co przy podpisaniu umowy, wię tych które zaakceptowała.
A jak już są poniesione koszty, podpisane umowy na wykonanie, jakieś kary umowne, kredyt itp. to co może być dalej?
Myślę, że nie da się wykonać większej, czy mniejszej inwestycji bez jakichś zmian w trakcie jej realizacji ( u mnie przy budowie domu były 3 projekty zamienne).
Wtedy chyba jest potrzebna zmiana umowy - więc chyba aneks. Co w takiej sytuacji? Jest jakaś pewność co do zakresu umowy, pieniędzy?
Swoją drogą trzeba mieć dużo odwagi by inwestować swoje duże pieniądze, brać kredyty i czekać na dobrą wolę urzędnika.
"Cwaniaków" oczywiście jest zatrzęsienie wszędzie, ale co w sytuacji kiedy ktoś zleca prace firmie, która też robi kosztorys do umowy.
Ja znowu o tym domu ale pierwszą wycene i podpisana umowę miałem na 460.000, jak robiłem systemem "gospodarczym" wyszło 210.000