02.02.2015



Debaty nie tylko rynkowe


Tradycyjnie, w styczniu, po sprzedaży świątecznego karpia, Towarzystwo Promocji Ryb - Pan Karp zorganizowało rynkową debatę podczas której karpiarze szukali rozwiązania problemu niskiej ceny hurtowej karpi. Co prawda debata objęła swoją tematyką wszystkie aspekty rynku karpi, ale spadające ceny zdominowały dyskusję. Rybacy próbując określić punkt w którym "rodzą" się niskie ceny, wskazywali na obawy hodowców o niesprzedanie swoich karpi w grudniu, które to obawy "zmiękczają" rybaków podczas cenowych negocjacji z kupcami sieci sklepów wielko powierzchniowych. Rok 2014 pokazał, że obawy hodowców były na wyrost. Karpi nie zostało, a miejscami nawet zabrakło. Ale obawy te, są doświadczeniem wieloletnim i nie ma pewności, że w sezonie 2015 nie dadzą o sobie znać. Jako jedną z dróg wyjścia z tej patowej sytuacji, wskazano na konsolidację rynku podaży, a więc organizowanie się karpiarzy w podmioty biznesowe. Takie działania już zostały podjęte i należy im życzyć powodzenia.

Styczniowa debata przebiegła nad wyraz spokojnie. Chyba drastycznie niska cena karpi uświadomiła rybakom powagę sytuacji, skłaniając ich do spokojnej rozmowy i merytorycznej wymiany poglądów.

Niewątpliwym osiągnięciem organizacyjnym debaty jest jej "apolityczny" charakter. Uczestniczą w niej rybacy z różnych organizacji rybackich, a co ważniejsze potrafią merytorycznie dyskutować o najważniejszych sprawach, dając tym samym sygnał swoim prezesom, że jednak można i trzeba.

Rynek, w tym cena wigilijnej ryby, jest dla karpiarzy kwestią kluczową, ale nie jedyną. Nieodłącznym elementem rynku jest promocja i ona w przypadku karpia zasługuje na oddzielną debatę. Oddzielnej debaty wymaga także współpraca organizacji rybackich. Bez tej współpracy nie przebrniemy przez urzędnicze zapory i postawimy nasze karpiarstwo w bardzo trudnej sytuacji.



Redakcja PK


Zapraszamy do aktywnego uczestnictwa w dyskusji. Czekamy również na propozycje nowych tematów, które mogłyby być podjęte w naszych publikacjach. Zarówno komentarze, jak i propozycje tematów można przesyłać mailowo: redakcja@pankarp.pl









powrót